Obecnie przykładamy coraz większą uwagę do tego, co jemy. Staramy się, aby nasza dieta była zbilansowana, tym samym dostarczając nam odpowiednią ilość poszczególnych składników odżywczych. Jednak w czasach, gdy żywność w dużej mierze jest przetworzona i „ulepszana” poprzez różnego rodzaju barwniki i emulgatory, zaczynamy zastanawiać się co właściwie jest zdrowe.

Czym są tłuszcze nasycone?

Tłuszcze nasycone to te tłuszcze, które występują w mleku, orzechach kokosa, oleju palmowym, smalcu, słoninie, produktach mięsnych, ale również w nasionach i miąższu owoców. Źródłem kwasów tłuszczowych nasyconych jest przede wszystkich wołowina, wieprzowina, śmietana, pełnotłuste mleko, masło, olej kokosowy, sery żółte, olej palmowy oraz masło kakaowe. Tłuszcze nasycone CIS i TRANS występują natomiast w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz żywności przetworzonej, np. parówki, frytki, chipsy, ciastka, wyroby z czekolady.

Niezdrowe tłuszcze nasycone

Tłuszczami, które szkodzą naszemu zdrowiu są te z grupy TRANS. Powstają bowiem w wyniku przemysłowego utwardzenia. Sprzyjają podwyższeniu „złego” cholesterolu LDL, a obniżają poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Zwiększają tym samym ryzyko wystąpienie zawału serca, udaru mózgu, czy też rozwoju choroby niedokrwiennej.

Zdrowe tłuszcze nasycone

Tłuszcze nasycone mogą też mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie, tak jak np. olej kokosowy, masło, ser żółty czy pełnotłuste mleko. Działają przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i zapobiegają przed chorobami serca.
Podsumowując tłuszcze nasycone, tak jak i inne składniki odżywcze są dla nas zdrowe w  rozsądnych ilościach. Są nam wręcz potrzebne. Wystrzegać należy się tylko tego, co w dużej mierze przetworzone.

Więcej informacji na: https://natural.pl/productsfood/kwasy-tluszczowe-nasycone/

BRAK KOMENTARZY